Een marktleider moet het maximale uit zijn situatie halen.

    Daarom kijkt het bedrijf in kwestie kritisch naar de eigen organisatie en manier van werken. De opzet met onderling concurrerende business units moet van de baan om plaats te maken voor synergie en schaalvoordeel.

    Eén van de stappen is om alles voortaan vanuit het centrale magazijn aan te leveren. De productiebedrijven blijven wel als vanouds functioneren, want je kunt niet alles tegelijk willen. Het resultaat: complete chaos. Voor wie is de opgebouwde voorraad bestemd? Wie heeft het overzicht over het assortiment? De verkopers in de nieuwe, centrale verkoopafdeling zitten met de handen in het haar.

    Toch zien ze kans om alles weer in beeld te krijgen. Tot de start van het seizoen. De goederen zijn er wel, maar ze kunnen niet worden verzameld. Het centrale magazijn heeft maar twee dockdeuren en nauwe gangen.

    Ten einde raad gaat er een excuusbrief richting klanten en start met spoed de zoektocht naar een geschikt orderverzamelmagazijn. Waarbij het speuren naar een oplossing binnen de eigen muren wel doorgaat, want uitbesteden legt vooral de open eindjes bloot en laat je eigen tekortkomingen zien.

     

    Hanze Bakker - Hanze Management & Consultancy